duminică, 3 iunie 2012

Țăranul de Palas Mall


In ciuda titlului, nu voi scrie azi intr-o nota critica. Cu toate ca, in prima mea plimbare prin Palas dupa inaugurare, am vazut suficiente exemplare extrase din binecunoscutul atlas de mitocanie urbana, n-o sa regret deloc prezenta salopetistilor care au muncit vreo 4 ani care mai de care pentru ca marea turma ieseana sa aiba acum unde sa-si cheltuie maruntisul si sa-si expuna tzoalele. 
In mod absolut logic si firesc, azi eu am fost tzaranul care s-a dus la Palas Mall. Tzaran la propriu, avand in vedere adresa din buletinul meu propriu si personal. M-am aruncat azi, impreuna cu generatia tanara din familie (anume fiu-miu) in șientru cum s-ar spune. 
Per ansamblu, mi se pare o realizare cu adevarat fantastica, intr-un oras care colcaie in aceeasi mizerie de atatea decenii. Sincer, nefiind niciodata iesean cu sufletul, pot spune ca foarte multi dintre locuitorii pur sange a acestei urbe nu meritau o asemenea schimbare. Asta pentru ca multi dintre ei nu stiu s-o aprecieze asa cum e ea: intr-un cuvant, un pas imens spre civilizatia la care tot ei striga-n gura mare ca nu-i duce cu sila conducerea de partid si de stat locala (i.e. Nikita, the great hero). Am auzit zilele trecute indignarea in glasul unui personaj care pretinde ca are ceva minte-n capatzana: "nu e admisibil ca un om sa-si permita sa construiasca un asemenea monstru si sa ne rapeasca noua iesenilor imaginea Palatului Culturii care, din cauza constructiilor din jur, nu se mai vede!" Bai frate, tare mai stiu unii sa gaseasca firul de par din rahat si sa-i faca psihanaliza. Cat de orb poti fi, cat de antiprogresist? OBTUZ! Parerea mea. Du-te omule in parc la Palas acum sa vezi cum arata Palatul ! Ai uitat ce mizerie era inainte? Ai uitat ca ani la rand nimeni n-a catadicsit sa investeasca acolo nici macar 10 bani ca sa repare o banca sau sa semene niste gazon ieftin de la Metro? Eu nu zic, unul ca Dascalu scoate bani frumosi din chiriile de la Palas, dar cati au avut curajul pe care l-a avut el? Si-acum vii tu un oarecine sa tii lectii, cum ca Iasi-ul e un oras incarcat de istorie, ca e o blasfemie sa strici imaginea de vechi. Doamne iarta-ma, de-aia nu inainteaza tara asta deloc, ca exista asemenea specimene. Vorba aia: pacat ca-i populata.

(fotografia asta e de-acum vreo luna, deja arata bine de tot Palatul)

In alta ordine de idei, eu care-am vazut constructia asta in timp ce s-a ridicat, absolut satul de batut la pas santierul, nu pot sa nu fiu absolut satisfacut de ceea ce-am vazut azi. Ca o fi cel mai mare mall din  tara sau nu, constructia in sine e exceptionala. Iar parcul de langa este exact ceea ce trebuia ca sa ofere un loc in care poate sa vina in weekend atat un pricajit de somer care n-are bani de film la multiplex, dar si orice pitzipoanca de companie insotita de cocalarul potrivit. Am admirat intotdeauna oamenii care au avut tupeu (dar si bani) sa puna osul pentru a aduce noul in viata muritorilor de rand. Iar Dascalu asta a facut. Sa speram ca va ramane permanent un loc la fel de curat cum l-am vazut azi.  N-am putut totusi sa nu remarc ca nu prea sunt cosuri de gunoi pe-afara. Ori sunt absolut ascunse undeva, ori inca nu le-au montat. Cu siguranta ca, dupa ce voi mai merge de cateva ori pe-acolo, ochiul meu critic va mai gasi si alte buline negre. Pana una alta, mi se pare mai mult decat ok.










Despre aspectul interior al mall-ului si despre lansarea miilor de lampioane in seara asta, nu cred ca e cazul sa mai pomenesc ceva. Se vede cat de cat din poze. Si se mai vede si golanul meu, care s-a amuzat teribil de exclamatia facuta de o donshoara cu accent de bucuresteanca falsa: "Uite ce efect!"
Gata, am obosit de la incarcat pozele. Fiti buni si fiti nebuni, chiar pe iarba la Palas, e voie!


Un comentariu:

  1. Bucurestenii sunt deja invidiosi!! :) Abia astept sa vin sa vad Palas-ul! Mai am o luna si... Palas, here I am!!!

    RăspundețiȘtergere